Hoe begon het werkelijk? En hoelang bestaat de rode kool van Kühne, de meestverkochte rode kool van Duitsland, nu al echt? We nemen u mee op een reis door een historie van bijna 300 jaar. Geniet!
Het is allemaal in Berlijn begonnen in 1722. Frederick William I was koning van Pruisen en Berlijn een ambitieuze woonplaats. Johannn Daniel Epinius begint een kleine azijndistilleerderij en legt daarmee de basis voor een van de grootste bedrijven in gastronomisch eten en azijn in Europa. In 1762 komt de azijndistilleerderij in handen van Friedrich Wilhelm Kühne, de volgende in de rij.
Carl Ernst Wilhelm Kühne neemt als opvolger de azijndistilleerderij over en geeft haar zijn naam. Vanaf dat moment begint de Kühne-merkhistorie. Hij creëert een handelsmerk met zijn handtekening. Tegenwoordig is de familienaam nog steeds een deel van het bedrijfslogo.
In hetzelfde jaar wordt hij de eerste azijnmaker van Duitsland die het snelle azijnproductieproces van Schützenbach introduceert. Hiermee slaagt hij erin om de cruciale overstap te maken van ambachtelijk bedrijf naar productiebedrijf.
In 1867 wordt Carl Kühne, de zoon van Carl Ernst Wilhelm benoemd tot hofleverancier door “Zijne Koninklijk Hoogheid". Al in deze periode krijgt de inzet voor kwaliteit de verdiende aandacht.
In augustus 1906 wordt de kruidenazijn SUROL bij het keizerlijke octrooibureau geregistreerd als handelsmerk. SUROL is zodoende het eerste azijnmerk in Duitsland en waarschijnlijk een van de eerste Duitse merkproducten ooit. Het bedenken van de naam was toen heel simpel: men nam het woord “sauerkohl”, streepte om en om een letter weg en voilà, de merknaam SUROL was geboren.
Tijdens de oorlog werd in 1943 de hoofdvestiging in Berlijn grotendeels vernietigd.
Na de oorlog waren veel productievestigingen zwaar beschadigd of zelfs volledig vernietigd. Veel vestigingen gingen verloren vanwege de deling van Duitsland. Het algemene hoofdkantoor verhuisde van Berlijn naar Hamburg-Altona. Tegenwoordig is Kühnehöfe nog steeds het hoofdkantoor van de onderneming. Productie wordt weer opgestart.
Nieuwe productievestigingen, nieuwe productieprocessen en moderne producten versterken de groei. Kühne investeert in onderzoek en productontwikkeling. In de loop der jaren ontstaan nieuwe productieprocessen, innovatieve recepten en zodoende regelmatig nieuwe producten die in de smaak vallen bij de consumenten, dankzij de vakkennis in speciale zuiveringsprocessen.
Kühne verricht baanbrekend werk en introduceert delicatesselevensmiddelen in tubes.
De eerste kant-en-klare saladedressing “Salatfix” wordt in Duitsland op de markt gebracht onder het Kühne-merk. Ook vandaag de dag, bijna een halve eeuw later, is Kühne de onbetwiste marktleider in saladedressings.
Innovatie door traditie: gisteren, vandaag, morgen. Tegenwoordig beschikt Kühne over zijn eigen innovatieteam dat de ontwikkeling van marktvernieuwingen aanstuurt. De belangrijkste factoren voor succesvolle ontwikkelingen zijn hoofdzakelijk het vervullen van de huidige klantenwensen en het creëren van toegevoegde waarde naast snelheid en assertiviteit. Succesvolle voorbeelden zijn de kant-en-klare rode kool van Kühne, dat in 2 minuten klaar is of Balsamissimo, een romige, milde balsamicosaus.
De Raad van Advies van Carl Kühne KG benoemt Alexander Kühnen, voorheen Directeur Verkoop, Marketing en R&D bij Kühne, tot voorzitter van de Directie. Kühnen's collega's Heiner Opdenfeld (Supply Chain Management) en Christian Strey (Finance en IT) treden eveneens toe tot de directie.