You are here

Historie van het familiebedrijf Kühne

Historie

van het familiebedrijf Kühne

Hoe het allemaal begon

10 generaties die zich inzetten voor fijne smaak

Hoe begon het werkelijk? En hoelang bestaat de rode kool van Kühne, de meestverkochte rode kool van Duitsland, nu al echt? We nemen u mee op een reis door een historie van bijna 300 jaar. Geniet!

 

1722

DE GEVONDEN GENERATIE

Het is allemaal in Berlijn begonnen in 1722. Frederick William Ik was koning van Pruisen en Berlijn een ambitieuze woonplaats. Johannn Daniel Epinius vindt een kleine azijndistillery en legt daarmee de basis voor een van de grootste bedrijven in gastronomisch eten en azijn in Europa. In 1762 komt de azijndistillery in handen van ​Friedrich Wilhelm Kühne, de volgende in de rij.

1832

De vierde generatie

Carl Ernst Wilhelm Kühne neemt als opvolger de azijndistilleerderij over en geeft haar zijn naam. Vanaf dat moment begint de Kühne-merkhistorie. Hij creëert een handelsmerk met zijn handtekening. Tegenwoordig is de familienaam nog steeds een deel van het bedrijfslogo.
In hetzelfde jaar wordt hij de eerste azijnmaker van Duitsland die het snelle azijnproductieproces van Schützenbach introduceert. Hiermee slaagt hij erin om de cruciale overstap te maken van ambachtelijk bedrijf naar productiebedrijf.

1876

Hofleverancier

In 1867 wordt Carl Kühne, de zoon van Carl Ernst Wilhelm benoemd tot hofleverancier door “Zijne Koninklijk Hoogheid". Al in deze periode krijgt de inzet voor kwaliteit de verdiende aandacht.

1896 tot 1905

Uitbreidingsjaren

Het assortiment is uitgebreid en door heel Duitsland zijn verschillende productievestigingen gebouwd. Mosterd (1896), mayonaise (1902), zuurkool (1903) en augurken (1905) worden toegevoegd. Met scherp inzicht en pioniersgeest loodst Wilhelm, de zoon van Carl Kühne, het bedrijf de nieuwe eeuw in en legt met zijn werk het fundament voor een succesvolle onderneming.

1906

SUROL - een merk is geboren

In augustus 1906 wordt de kruidenazijn SUROL bij het keizerlijke octrooibureau geregistreerd als handelsmerk. SUROL is zodoende het eerste azijnmerk in Duitsland en waarschijnlijk een van de eerste Duitse merkproducten ooit. Het bedenken van de naam was toen heel simpel: men nam het woord “sauerkraut”, streepte om en om een letter weg en voilà, de merknaam SUROL was geboren.

1943

De zevende generatie

Tijdens de oorlog werd in 1943 de hoofdvestiging in Berlijn grotendeels vernietigd.

1945

HEROPBOUW IN HAMBURG

Na de oorlog waren veel productievestigingen zwaar beschadigd of zelfs volledig vernietigd. Veel vestigingen gingen verloren vanwege de deling van Duitsland. Het algemene hoofdkantoor verhuisde van Berlijn naar Hamburg in Altona. Tegenwoordig is Kühnehöfe nog steeds het hoofdkantoor van de onderneming. Productie wordt weer opgestart.

1948 tot 1956

Uitbreidingsjaren volgen

Nieuwe productievestigingen, nieuwe productieprocessen en moderne producten versterken de groei. Kühne investeert in onderzoek en productontwikkeling. In de loop der jaren ontstaan nieuwe productieprocessen, innovatieve recepten en zodoende regelmatig nieuwe producten die in de smaak vallen bij de consumenten, dankzij de vakkennis in speciale zuiveringsprocessen.

1951

Een kneepje Kühne uit de tube

Kühne verricht baanbrekend werk en introduceert delicatesselevensmiddelen in tubes.

1957

Kant-en-klare rode kool wordt geïntroduceerd

In die jaren betekent genieten van heerlijke rode kool zonder blauwe vingers van het kleinsnijden ervan een “gemak van de bovenste plank” en tevens een slim idee.

Omdat Lisel Kühne, de moeder van Carl Wilhelm Kühne, zo'n hekel had aan de blauwe vlekken op haar vingers, drong ze aan op kant-en-klare rode kool – een wens die in 1957 werkelijkheid werd. De rode kool van Kühne bespaarde de huisvrouwen vanaf dat moment veel tijd en werk en het is nu de best verkochte kool in Duitsland.

1973

Nu kan iedereen z'n salade naar smaak bereiden

De eerste kant-en-klare saladedressing “Salatfix” wordt in Duitsland op de markt gebracht onder het Kühne-merk. Ook vandaag de dag, bijna een halve eeuw later, is Kühne de onbetwiste marktleider in saladedressings.

2000

Een nieuw millennium

Innovatie door traditie: gisteren, vandaag, morgen. Tegenwoordig beschikt Kühne over zijn eigen innovatieteam dat de ontwikkeling van marktvernieuwingen aanstuurt. De belangrijkste factoren voor succesvolle ontwikkelingen zijn hoofdzakelijk het vervullen van de huidige klantenwensen en het creëren van toegevoegde waarde naast snelheid en assertiviteit. Succesvolle voorbeelden zijn de kant-en-klare rode kool van Kühne, dat in 2 minuten klaar is of Balsamissimo, een romige, milde balsamicosaus.

2013

Stefan Leitz neemt de leiding over

Sinds 2013 is Stefan Leitz als CEO van Carl Kühne (GmbH & Co.) verantwoordelijk en zal het vervolg schrijven voor het succesverhaal van de onderneming.

2015

ENJOY – gewoon goed voor me!

Goed eten? We zijn er dol op! Evenwichtig dieet?

Dat willen we! Daarom bestaat het merk ENJOY bij Kühne – met producten die goed smaken en bovendien goed voor u zijn. Hoe is dat mogelijk? Met de juiste ingrediënten en niet te evenaren recepten. We zijn dol op raapolie in de vinaigrette vanwege zijn Omega 3-vetzuren, het superfruit acai en acerola zijn onze helden in de dressing. Onze veganistische en glutenvrije slasaus is echt heerlijk. Additieven, smaakversterkers of smaakstoffen komen niet in onze zakken met groentechips.